Sjangerdefinerende distortion
Før DS-1 ga de fleste distortion-pedalene ved høye gain-settinger hard, «vepsete» og/eller grøtete lyd. I 1978 forandret BOSS´ ingeniører alt dette, ved å utvikle en unik distortion-krets for DS-1 Denne produserer tight, røff gain, med et overtonerikt lydbilde, samtidig som den unike karakteren i ulike gitarer og spilleteknikker ivaretas. Hard rock, metall og punk blomstret på 70- og 80-tallet, og DS-1s tone hadde en definerende innflytelse på disse sjangerne. Trenden har holdt seg gjennom flere generasjoner, og gitarister verden rundt lar seg stadig inspirere den klassiske DS-1- lyden.
Fra mild til heavy gain
Til tross for et beskjedent grensesnitt med tre knapper, kan man lokke utrolig mange ulike klangfarger ut av DS-1. Den banebrytende totrinnskretsen inneholder både transistor- og op-amp gain-trinn. Denne innfallsvinkelen er kritisk for DS-1s karakteristiske fylde i lave frekvenser, som elskes av mange gitarister i tunge musikksjangere. Distortion-knappen tilbyr et ekstremt bredt spekter, fra mild boost for å drive forsterkere og bokser litt hardere i inngangen – til full-gass- gain for mosterrock-riff.
Kraftig tonemanipulering
I motsetning til typiske tonekontroller som bare kutter diskanten, har DS-1s tone-krets et innovativt design som gir mye større rekkevidde. Ved å skru tone-knappen med klokka økes topp-frekvensene, mens bass-frekvensene dempes. Skrur du andre vei får du motsatt effekt. Dette lar deg enkelt trylle fram alt fra tighte, kuttende kompelyder, til feite, myke leadlyder. Tonekontrollen er spesielt effektiv for å ivareta definisjon i nedre frekvenser når du bruker DS-1 som booster sammen med vintage forsterkere. Disse låter ofte litt grøtete når de drives av andre distortion-pedaler.